Kategorie: MS Hamburg 2014

5. cesta – Montreal – New York – Nassau

5. cesta – Montreal – New York – Nassau

Pasažéry jsme v Montrealu stihli vyměnit podle plánu, tedy 11. listopadu na svátek sv. Martina. Hned následující den jsme se ještě jednou a naposledy přesunuli do Quebec. Vycházet ven či vůbec na palubu nemělo smysl, venku padal déšť se sněhem a počasí už bylo skoro zimní…

Ještě toho večera jsme vypluli z Quebec, po proudu řeky St. Lawrence na severovýchod. V momentě, kdy jsme v ústí řeky do stejnojmenného zálivu minuli 49. severní rovnoběžku, stočili jsme se na jih a pokračovali až k umělému průplavu mezi poloostrovem Nova Scotia a ostrovem Cape Breton. Tento průplav jsme opouštěli v podvečerních hodinách po dvou dnech plavby z Quebec a zamířili jsme k městečku Halifax, které bylo naší poslední kanadskou zastávkou.

Městečko Halifax se nachází uprostřed jižního pobřeží poloostrova Nova Scotia. Je to významný strategický bod při plavbách mezi Evropou a Kanadou – v historii představovalo vstupní bránu pro přistěhovalce do Kanady. Podle některých dohadů prošlo branou mola Pier21 v letech 1928 – 1971 okolo milionu přistěhovalců. Samotné město vzniklo v roce 1996 sloučením měst Halifax, Dartmouth a Bedford. Možná, že počasí na fotografiích z přístavu vypadá příjemně; na některých automobilech je ale možné vidět přimrzlý sníh (jen pro srovnání – Halifax leží v blízkosti 44. rovnoběžky, což v Evropě odpovídá přibližně poloze Benátek).

 

Halifax

 

Halifax

 

Z Halifaxu jsme zamířili na jihozápad do Bostonu, kam jsme dorazili v pozdních večerních hodinách druhého dne. Počasí bylo opět chladné, zaběhli jsme si tedy do města jen na pár skleniček whisky a pivko a rychle do tepla zpátky na loď.

Boston jsme opouštěli večer 16. 11. jen s malým (několikahodinovým) zpožděním, abychom vypluli vstříc další větrné bouři. I přes nepříznivé počasí se následující den podařilo nalézt závětří u městečka Newport, díky němuž mohli pasažéři absolvovat další plánované výlety.

 

Newport

 

Newport

 

Za doprovodu studeného větru o rychlosti okolo 90 km/h jsme se během noci přesunuli až do New Yorku. Pobřežní stráž si sice opět pozvala na kontrolu všechny členy posádky, žádné velké obstrukce (jako na poslední cestě) se ale v tento moment nekonaly a tak jsme mohli hned po ránu vyrazit ven. (Pozn.: Teprve po několika dnech jsme se dozvěděli, že hned v brzkých ranních hodinách proběhlo více než hodinu dlouhé a nepříjemné jednání mezi vedením lodi a newyorkskou cost-guards, kteří po událostech z minula, kdy se nám na loď nevrátil jeden námořník, absolutně zamítli vstup celé posádce do New Yorku. Kapitánovi MS Hamburg se za svou posádku zaručil a podařilo se mu změnit rozhodnutí…)

Počasí bylo – jako v předchozí dny – velice chladné a větrné. Napovídala tomu nejen předpověď z minulého dne, které ukazovala několik hurikánů nad Atlantikem (čím světlejší barva, tím silnější vítr), ale také zprávy z televize, které hovořily o dvoumetrových závějích sotva 100 km severně od New Yorku.

 

Mapa

 

Naštěstí – kromě studeného větru (okolo -6° Celsia po ránu) se žádná velká kalamita nekonala; naopak vítr rozfoukal mraky nad městem a slunce v tomto jasnu pomalu ohřívalo vzduch až na přijatelnou odpolední nulu. Vyrazili jsme s kolegy z kapely na prohlídku Manhattanu (kde jsme kotvili), a to po 50. ulici směrem do centra, až na 9. avenue. Zde je nutné zmínit, že orientace v New Yorku (tedy aspoň na Manhattanu, který jsme viděli), je velice jednoduchá – veškeré ulice jsou na sebe kolmé a jsou jednoduše číslovány, jedna za druhou, takže se zde opravdu nedá ztratit.

 

New York    New York

 

New York

 

New York

 

Volnou chůzí jsme minuli asi 16 bloků; na 34. ulici jsme navštívili světoznámý obchod s hudebními nástroji Sam Asch a pokračovali jsme po této ulici až k Empire State Building.

 

New York

 

Zde už mě kolegové opustili, a tak jsem se na vyhlídku v horních patrech tohoto mrakodrapu vydal sám. Vyhlídky jsou na této budově celkem dvě. Ta první se nachází v 86. patře (vstup na ni stojí 29 USD), ta vyšší je až ve 102. patře (což odpovídá výšce 380 metrů; vstup je 50 USD). Za normálních okolností bych asi absolvoval výlet až na horní observatoř, nebýt skutečnosti, že mi pomalu odcházela baterka ve foťáku. I tak se mi ji ale podařilo rozehřát a udělat fotografie ze všech světových stran této budovy alespoň z „nižšího“ patra (které se nachází ve výšce 320 m.)

New York je opravdu obrovský… Při pohledu na jižní stranu je možné vidět v dálce legendární most do Brooklynu. Po pravé straně stojí na konci Manhattanu skupinka vysokých domů, mezi nimiž se nacházela dvojčata WTC (zničena 11. září 2001; okolnosti okolo útoku a následného zdemolování a pádu několika budov světového obchodního centra jsou dodnes velice nejasné).

 

New York

 

Při pohledu na severovýchod z Empire State Building je možné vidět skupinku dalších mrakodrapů, mezi nimiž svým designem dominuje Chrysler Tower.

 

New York

 

Další pohled, tentokrát směrem na sever, nepotřebuje asi komentář… Další vysoké budovy a nekonečné město…

 

New York

 

Pohled na poslední (západní) stranu nabízí opět pohled na řeku Hudson; někde za tou nejvyšší budovou kotví i na konci 50. ulice naše loď.

 

New York

 

Prohlídka byla u konce. Vracel jsem se zpět po 5. avenue; na této široké ulici je možné vidět např. velkou newyorkskou knihovnu nebo Rockefellerovo centrum. Když odbočíte na 42. ulici a směrem na západ, dojdete přímo na Times Square.

 

New York

 

Je to opravdu místo, které snad nikdy nespí. Zdržel jsem se zde až do cca 18. hodiny, kdy už slunce dávno zapadlo; světelné reklamní panely a projekce (zvoucí mimo jiné na desítky muzikálů, které se hrají v divadlech v přilehlých uličkách) ozařovaly celé náměstí jako za poledne. Bylo však už opět velmi chladno, takže nastal čas vrátit se na loď. Odplouvali jsme o půlnoci; čekaly nás dva dny na moři směrem na jih, za teplem a sluncem – do Georgie.

První den cesty nás ještě pronásledovalo chladnější větrné počasí, na palubě už ale námořníci začali umývat vnější bazén. V noci vyšplhala teplota až k plus 15° C a tam také zůstala i po celý druhý den. Slunečné počasí vybídlo některé německé otužilce k pokusu o pár temp v čerstvě napuštěném bazénu, stejně tak se od tohoto dne přesunulo hraní k odpolednímu kafe z vnitřní restaurace Palmgarten na vnější palubu.

V tomto podstatně přívětivějším počasí jsme dopluli 22. listopadu až do prvního města státu Georgia – Savannah. Příjemné počasí vybízelo k procházce po přístavu.

 

Savannah

 

Savannah

 

Během následující noci jsme se přesunuli malinko zpět na severovýchod do městečka Charleston, které leží v Jižní Karolíně. Počasí však už tak přívětivé nebylo; teplý vítr nabíral na intenzitě a všude byl velice hustý déšť.

 

Charleston

 

V odpoledních hodinách nabrala naše loď jižní směr a vypravili jsme se na skoro 1.000 km dlouhou cestu na Bahamské ostrovy. Počasí nám moc nepřálo; i za velmi příjemné teploty, která se v noci i následujícího dne pohybovala v rozmezí 22° - 27° C, se objevily velmi vysoké vlny (které po sobě zanechala bouře nad Atlantikem) a vítr, který se z východního průběžně změnil na jihozápadní. Moře, ozářené velkým množstvím blesků, si s lodí doslova pohrávalo. Palmgarten na špici lodi byl uzavřen, při nárazech lodi do vln padali hosté a pasažéři mezi stoly a zbytky rozsypaného jídla a z lodi se ozývaly různé zvuky, především pak sypání porcelánu a skla z různých skříní, které střídalo bouchání nezavřených dveří. Vzhledem k tomu, že nás 25. 11. čekalo střídání pasažérů v bahamském Nassau, nezbývalo, než zatnout zuby a cestu do cílového přístavu nějak přežít. Nakonec se vše podařilo a my jsme 25. listopadu ráno připluli do bahamského Nassau.

 

Celkové shrnutí: během tohoto cruisu jsme se pohybovali od 49. rovnoběžky (v Kanadě, po řece St. Lawernce) až po 26. rovnoběžku (Nassau, Bahamas) a teploty se měnily od -6° C (v New Yorku) až po 31° C (v Nassau), tedy v rozmezí 37° Celsia. Pomineme-li malé zpoždění (cca 3 hodiny) při vyplutí z bostonského přístavu, proběhla tato cesta konečně bez změn a podle plánu. Během této cesty z kanadského Montrealu, po proudu řeky St. Lawrence a pak na jih, podél východního pobřeží severní Ameriky až na Bahamy, jsme urazili vzdálenost 5.269 km.

 

Mapa

 

 

print Formát pro tisk