Kategorie: MS Hamburg 2014

1. cesta – Hamburg – Island – Grónsko - Montreal

1. cesta – Hamburg – Island – Grónsko - Montreal

Na první cestě jsme vyrazili z německého Hamburgu směrem na severozápad. Naše cesta byla naplánována napříč Severním mořem až nad Velkou Británii, okolo Faerských ostrovů a pak dále až na Island. Odtud, po krátké návštěvě hlavního města tohoto ostrovního státu, jsme měli pokračovat směrem na západ, ke břehům Grónska a po několika zastávkách u největšího ostrova planety jsme měli doplout až do Kanady. Teprve odtud se pasažéři vraceli zpět domů.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o relativně dlouhý cruise (což je zjevné už z názvu), byla loď doslova nacpaná zásobami a spousta uliček se tak stala na pár dní neprůchodná. Na snímku hlavní ulička pro posádku směrem k jídelně.

 

Coridor

 

První zastávka po dvou dnech plavby byla na Faerských ostrovech (severně od Velké Británie), v přístavu Torshavn. Typický malý přístav, stejně tak i typické počasí – severský podzim. Nestálo za to ani vylézat ven.

 

Torshavn

 

Teprve až jsme vyplouvali z přístavu, všiml jsem si menší výletní lodi stojící těsně za námi. Pro ty, kteří by ji nepoznali: je to MS Bremen společnosti Hapag-Lloyd, na které jsem strávil v červnu téhož roku krásných 5 dní.

 

MS Bremen

 

Pokračovali jsme v naší cestě dále, do hlavního města Islandu – Reyjkjavíku, kam jsme dopluli 11. září. Počasí nebylo nejteplejší, ale město vypadalo příjemně už při pohledu z lodi a tak jsme vyrazili na krátkou prohlídku města.

 

Reykjavík

 

Reykjavík

 

Reykjavík

 

Reykjavík

 

Město má příjemnou atmosféru i přes nevlídné počasí. Kromě zajímavých přístavních budov je dominantou města krásná katedrála tyčící se nad městem.

 

Reykjavík

 

Reykjavík

 

Až potud probíhala cesta podle plánu. Když jsme se však v podvečer vrátili na palubu a měli jsme odplout, dozvěděli jsme se, že u jižního cípu Grónska zuří velká bouře. Vichr tam dle radaru dosahoval rychlosti hrubo přes 100 km/h a vlny byly až 10 metrů vysoké. Kapitán lodi proto po zralé úvaze rozhodnul z Reyjkavíku nevyplout. Ti, kteří si cení vlastních životů i ti, kteří (podobně jako já) nemají v oblibě mořskou nemoc, byli celkem rádi. Jejich nadšení však nesdílela hrstka německých postarších dobrodruhů a také především majitelé společnosti (sedící ve svých teplých italských domovech daleko od nás). Rozhodné slovo má ale v tomto případě kapitán a ten rozhodl (podobně jako kapitán nedaleko stojící Aidy) zůstat u mola do dalšího dne. Jak ukázal další vývoj událostí, kapitán rozhodnul moudře.

Podle ne zrovna příjemných pohledů důstojníků pobíhajících druhý den po lodi s telefonem na uchu proběhla mezi vedením společnosti a vedením lodi ostrá výměna názorů ohledně dalšího programu cesty. I přes to, že denní program na 2. den původně počítal s tím, že v Reyjkavíku zůstaneme až do dalšího, tedy 3. dne, bylo nakonec rozhodnuto, že večer vyplujeme. Kapitán lodi ale určil směr lodi trochu jinak, než bylo v původním plánu zamýšleno. Místo cesty na jihozápad k jižnímu cípu Grónska, kde stále zuřila bouře, jsme zamířili podél rovnoběžky přímo na západ, ve snaze dosáhnout východního pobřeží Grónska a podél něj bouři obeplout.

I přes veškerou snahu minimalizovat zdravotní újmu pasažérů i riziko poškození lodi jsme se bouřce úplně nevyhnuli. V průběhu první noci a prvního dne plavby musela spousta pasažérů vyhledat lékařskou pomoc; paní doktorka rozdala prý přes 20 uklidňujících injekcí. Během druhé noci plavby se naše loď setkala s okrajem bouřky. Jak to v sále a na podiu po bouřce vypadalo?

 

Lounge

 

Lounge

 

Na konci druhého dne po vyplutí z Reyjkavíku jsme se dostali na dohled grónskému pobřeží, kde už byla situace podstatně klidnější. Dokonce i západ slunce nad zmrzlými pohořími byl takřka kouzelný.

 

Greenland

 

Třetího dne plavby jsme nad ránem dopluli do Prins Christian Sund – tedy k přírodnímu průlivu a fjordu na nejjižnějším cípu Grónska. Po bouřce ani stopy a v poklidné vodě se volně pohupovaly kusy ledu.

 

Greenland

 

Proplouvali jsme zmíněným fjordem a téměř netknutou krajinou za krásného počasí. Sem tam se naskytnul pohled na kus ledovce, pomalu sjíždějícího k mořské hladině.

 

Greenland    Greenland

 

Greenland

 

Greenland

 

Greenland

 

V odpoledních hodinách jsme dopluli k malé vesničce Aappilattoq (domečky jasně viditelné na první fotografii jsou při bližším pohledu vidět pod mohutnými skalami i na druhé fotografii). Počasí bylo stále nádherné.

 

Greenland

 

Greenland

 

V podvečerních hodinách, když loď opouštěla fjord, byli všichni pasažéři svoláni kapitánem a vedením lodi do Lounge (velká společenská místnost na zádi ve 4. patře, kde také hrává kapela). Bylo oznámeno, že vzhledem ke zpoždění, které jsme neplánovaně nabrali nejen prodlouženým stáním v Reykjavíku, ale i delší cestou ke Grónsku, došlo k téměř dvoudennímu skluzu, který již není možné dohnat, a proto dochází ke změně trasy: veškeré další zastávky v Grónsku jsou zrušeny a loď bude pokračovat na jihozápad, k pobřeží Kanady. Někteří pasažéři protestovali, ale s časovou ztrátou se už nedalo nic dělat – kurz byl jasný. Jak se změny promítly do naší trasy můžete vidět na následujících fotografiích z katalogu lodi. Vlevo původní cesta, s plánovanými zastávkami v Grónsku, vpravo cesta upravená - obeplouvání bouře na východ od Grónska a pak přímý směr k pobřeží Kanady.

 

Mapa    Mapa

 

Na moři jsme strávili další 2 dny a pokračovali již plánovanou zastávkou u ostrova New Foundland. Stáli jsme na kotvě, asi 20 minut jízdy tenderem (člunem) k malé vesničce. Kromě krásné přírody zde nebylo nic extra k vidění; příjemným zjištěním ale bylo, že můj telefon funguje i na americkém kontinentu. (Pozn.: mobilní sítě fungovaly v Evropě původně jen na frekvenci 1800 Hz, později – když už začínala být síť přetížená – došlo k dualizaci, kdy se telefony začaly vyrábět i pro použití na frekvencích 900 Hz. Na americkém kontinentu ale telefony pracují na frekvencích 1900 Hz, což spousta starších přístrojů neumí. K funkčnosti je třeba tzv. „triband“; tedy schopnost telefonu pracovat na všech zmíněných frekvencích. Zda jej Váš telefon má je třeba zjistit v manuálu, nebo u výrobce. Můj naštěstí fungoval – na rozdíl od telefonů spousty zklamaných německých turistů.)

 

New Foundland    New Foundland

 

Pak již nabral MS Hamburg směr do vnitrozemí. Čekala nás zastávka v Saguenay v Kanadě. Malé, ospalé městečko…

 

Saguenay    Saguenay

 

Místo výletu po venku jsem se rozhodnul věnovat jiné činnosti. Zde je nutné zmínit, že vedle mé práce hraní v kapele, která hraje každý večer v Lounge (což je sál na zádi lodi ve 4. patře) k tanci a také doprovází umělce (kteří se na každý cruise střídají), patří k povinnostem klavíristy také hrávat k odpolednímu kafíčku v Palmgartenu (což je menší restaurace na přídi lodi na 5. podlaží), a to každý druhý den. Ve zmíněném Palmgartenu stojí pianino, které se v průběhu bouřky u Grónska vytrhlo ze svých držáků a spadlo klaviaturou dolů. Poškození se na první pohled zdálo dost velké… Hnán představou, že bych měl další 3 měsíce hrávat na starší keyboard, který je nutné každý den vytahovat a uklízet, navíc bez slušné mechaniky a bez pedálu, se mi podařilo piano uvést do přijatelného stavu.

 

Palmgarten

 

Palmgarten

 

Následující den zakotvila naše loď v jednom z nejstarších měst v Kanadě – Quebec. Vzhledem ke zrušeným zastávkám v Grónsku jsme měli oproti itineráři jeden den k dobru a tak jsme v Quebec stáli 2 dny. Prohlídka města se vydařila.

 

Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Při zpáteční cestě jsme náhodou narazili na nejvyšší budovu ve městě, která ve svém 31. podlaží nabízela jedinečný výhled na město. Neváhali jsme – i přes zamračené počasí byl výhled na město krásný. Pohledy jsou řazeny dle řádků západ – sever – východ – jih. Na severovýchodním pohledu, kde je i řeka (4. a 5. fotografie), je možné zahlédnout naši loď.

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Quebec    Quebec

 

Neodolali jsme ani možnosti ochutnat některé z místních piveček. :-)

 

Quebec    Quebec

 

Druhý den večer se MS Hamburg vydal na cestu k Montrealu, kde končil cruise a byla výměna pasažérů. Závěrem už jen malá rekapitulace trasy: od 6. 9. z Hamburgu přes Torshavn, Reykjavík, Aappilattoq, New Foundland, Saguenay, Quebec, až do Montrealu 24. 9. = 7110 km.

 

print Formát pro tisk