Kategorie: MS Astoria 2006

4. cesta: Do Norska a zpět

4. cesta: Do Norska a zpět

Do německého přístavu Bremerhaven jsme dorazili s MS Astoria 3. června 2006 časně ráno. Terminál v přístavu byl opravdu luxusní - připomínal spíš terminál letištní - prosklené koridory, kavárny, pojízdné schody, všechno vypadalo zánovně. Naši kolegové - saxofonista a basista se vylodili a místo nich přišli do kapely noví kolegové. Pomalu jsem se seznamoval s novým spolubydlícím, když mi kapelník donesl dopis. Byla to faktura za lékařské ošetření ze dne 24. května, kdy mi bylo kvůli houpání lodi zle a doktor mi musel dát injekce (pokud si nevzpomínáte, mrkněte do 2. cesty). Když jsem dopis (tedy přesněji fakturu) otevřel, málem mě to porazilo… Na papíru byla napsána částka přesahující 116 Euro! Hmmm, to není špatný kšeft, dávat lidem na lodi první pomoc. Naštěstí mi tuto částku - díky tomu, že mám připojištění do zahraničí - proplatí pojišťovna doma po návratu.

1) 3. červen 2006 – Bremerhaven, Německo

    Radši jsme vyrazili do města. Jak jsme ale vystrčili hlavu z terminálu, začalo pršet. Díky k tomu, že jsme šli pohromadě, vzali jsme si taxíka, který nás za pár eur svezl až do centra. Jakmile jsme vystoupili, vysvitlo sluníčko. Když jsme se osvěžili pivem v jedné hospůdce, vydali jsme se na nákupy. Koupil jsem si nový foťák. Bohužel - když jsme přišli zpátky na loď, foťák odmítl fungovat. Prostě den jak vystřiženej z hororu: ráno faktura za injekce, pak protivný déšť a teď foťák. To byla ten den poslední kapka. Radši už jsem na nic nešahal, jen jsem si lehnul a s rukama za hlavou koukal do stropu.

    Ale aby to všechno nevypadalo tak zle, kromě všech těchto pohrom jsme s novým spolubydlícím koupili taky nové reproduktory k počítači a – světe, div se - kupodivu fungovaly (aspoň zatím).

    Následující den jsme strávili na moři - naše loď plula Severním mořem směrem na sever k norskému pobřeží.

 

2) 5. červen 2006 – Flam a Gudvangen, Norsko

    Po cestě z Německa do Norska nás loď pěkně pohoupala. Ráno jsem se nemohl vyhrabat z postele. Nebylo divu - za včerejší den jsem snědl jeden jediný rohlík. To Vám moc energie nedodá. Můj nový spolubydlící mě ale donutil vyskočit, dali jsme si rychlou pozdní snídani (ta je na lodi od 9:45 do půl 11.) a vyrazili na čerstvý vzduch.
     To, co bylo venku, mě doslova ohromilo. Sluníčko svítilo, mráčků na obloze minimum, po včerejším seegangu ani stopa. Naše loď kotvila v nádherném fjordu poblíž městečka Flam. Přístaviště bylo tak malé, že když k molu přirazila naše Astoria, tak byla zátoka plná.

Cesta04_Flam_pristav1

 

Cesta04_Flam_pristav2

    Vyrazili jsme z přístavu po úzké silničce do kopce. Okolí bylo jako z pohádky. Zemědělci pilně pracovali na polích; zima je zde opravdu dlouhá a náročná.

Cesta04_Flam_okoli1

    Jak můžete vidět, sníh na vrcholcích v pozadí ještě nestačil úplně roztát. Jen pozvolna se rozpouštěl a proudil v podobě desítek menších říček s vodopády do řeky v údolí. Voda v řece byla tak čistá, že se dala pít. Jak jsme se s kolegou saxofonistou na vlastní kůži přesvědčili, byla velice osvěžující. Na koupání bych ji nedoporučoval, má okolo 4 stupňů Celsia.

Cesta04_Flam_okoli2

    Škoda, že jsme měli na místě jen hodinu času na prohlídku okolí. Ticho zde nenarušovala ani pondělní norská dopravní špička na silnici...

Cesta04_Flam_okoli3

    Jeden cyklista a jedno auto za celou dobu, to je provoz... Pokud si ale opravdu chcete krajinu vychutnat, zkuste radši vlak. Jezdí úplně všude. Kde se nemůže dostat nějakým průsmykem dál, zmizí v jednom ze stovek dlouhých tunelů, aby se vynořil na nejnepřístupnějších místech.

Cesta04_Flam_okoli4

 

Cesta04_Flam_okoli5

    Naše loď se v poledne ve fjordu pomalu otočila a plula 35 kilometrů směrem na západ, až zakotvila ve 14:30 ve fjordu u vesničky Gudvangen. Skály zde padaly do moře daleko strměji; přístavní molo bylo malé a tak loď zůstala kotvit v prostřed zátoky. Jako spoj na pevninu fungovaly 2 záchranné čluny.

Cesta04_Gudvangen1

    Mému spolubydlícímu se podařilo domluvit, že jsme se dostali s pasažéry na výlet autobusem. Přepluli jsme člunem na pevninu do malého přístavu, který se skládal z jedné restaurace a parkoviště. Kromě tradiční sošky trolla se tu našly i jiné připomínky dávné i nedávné historie této krajiny...

Cesta04_Gudvangen2

    Nastoupili jsme do autobusu, který nás vezl asi 20 minut směrem do vnitrozemí. Po cestě jsme si vyslechli v autobuse zajímavý výklad o okolní krajině. Naším průvodcem byl bývalý učitel, který v tomto údolí kdysi učil. Ukázal nám současnou školu (v současnosti má 2 učitele a 6 žáků). V celém okolí Gudvangenu žije asi 60 lidí; všichni jsou zaměstnaní v jedné malé firmě, která se specializuje na koupelny a kuchyně.
     Výklad se však nevztahoval jen na místní okolí. Zajímavá informace také byla, že v Norsku je přes 700 kilometrů silničních tunelů. Nejdelší, který byl otevřen v roce 2005, měří 25 kilometrů.
     Autobus nás dovezl až k jednomu malému hotelu na úbočí skal. Bývá otevřen od 1. května do 1. října. V zimním období se sem nikdo nedostane.

Cesta04_Gudvangen3

    Vystoupili jsme a vešli do nádherně upraveného sálu, kde na nás čekalo občerstvení v podobě zákusků, dortu a kafe. Po svačince jsme vyšli jsme na zadní terasu hotelu. Výhled na krajinu byl jedinečný.

Cesta04_Gudvangen4

 

Cesta04_Gudvangen5

 

Cesta04_Gudvangen6

    Prošli jsme skrz hotelovou halu zpět na parkoviště. Naproti na stráni bylo něco, co by se dalo přirovnat ke skanzenu - malé historické domečky za dřeva, bez jakékoliv izolace, podložené kameny, s vysekanými otvory místo okýnek a se střechou porostlou trávou.

Cesta04_Gudvangen_skanzen1

 

Cesta04_Gudvangen_skanzen2

    Stejně tak kouzelný, jako samotné domečky, byl výhled na druhou stranu údolí.

Cesta04_Gudvangen_skanzen3
    To už byl ale čas vrátit se do autobusu. Zpáteční cestou jsme jeli po druhém úbočí hory. Silnice se tu svažuje tak, že během 15ti zatáček překoná převýšení 620 metrů. Její sklon je takový, že lidé, kteří sedí v autobusu vzadu, jsou o 2 a půl metru výš než lidé sedící za řidičem.

Cesta04_Gudvangen_cesta

    Po cestě jsme měli možnost vyfotit si nádherné vodopády, kde se voda z tajícího sněhu hnala po skalách, přepadávala do hlubokých propastí a tvořila malá jezírka, která přetékala do řeky v údolí.

Cesta04_Gudvangen_vodopad

Dojeli jsme zpět do přístavu, kde se s námi průvodce rozloučil a my jsme si už jen počkali na zpáteční "taxík" na loď.

Cesta04_Gudvangen7

 


3) 6. červen 2006 – Hellesylt a Geiranger, Norsko

    V noci loď překonala vzdálenost 420 kilometrů a v 9:30 dorazila do fjordu Hellesylt. Tady se žádné výlety nekonají, lodě tudy jen proplouvají, ale i tak je to fascinující podívaná.

Cesta04_Hellesylt1

 

Cesta04_Hellesylt2

     Stejně tak nádherné jsou malé vodopády po obou úbočích skal.

Cesta04_Hellesylt3

 

Cesta04_Hellesylt4

    Nízkou rychlostí jsme pokračovali dál, až jsme v poledne zakotvili u vesničky Geiranger. Podobně jako včera v Gudvangenu musela Astoria zůstat v prostřed zátoky a na pevninu bylo možné se dostat jen pomocí tendru. Z přístavu jsem se vydal po silnici směrem nahoru. Došel jsem až k malému kostelíku.

Cesta04_Geiranger1

    Odtud byl na celý fjord pěkný výhled. Můžete vidět hned 3 lodě. Vpravo vzadu (ta nejmenší) je naše Astoria. Uprostřed je AIDA blu, která je o něco větší než naše loď a v popředí Costa Atlantika - loď s výtlakem alespoň 3x větším než Astoria.

Cesta04_Geiranger_ships

    Cesta na vyhlídku, kam jsem se chtěl dostat, byla dost do kopce. Chvíli jsem stopoval dole u hotelu, ale úterní provoz byl tak slabý, že bylo lepší jít pomalu pěšky. Teprve několik stovek metrů před vyhlídkou se mi podařilo zastavit mladý pár z Holandska v Laguně, kteří mě svezli. Jak cesta nahoru vypadá se můžete podívat zde:

Cesta04_Geiranger_cesta

    Celý ten hodinový pochod do kopce ale stál za to. Fjord byl odtud vidět jako na dlani. Okolní skály, štíty se sněhem, domečky v přístavu, průzračná voda i všechny tři lodě:

Cesta04_Geiranger_view1

    Z místa, kde jsem pořídil tuto fotografii, mě hodně lákal výstup na skálu na protějším kopci nad vyhlídkou. Byl krásně zasněžený. Vydal jsem se mimo turistické cesty porostem. Půda ale byla dost rozměklá, jak jsem se později dozvěděl, ještě před dvěma dny byla celá oblast uzavřená a všude ležel sníh. Nakonec má cesta skončila u prudké, několik desítek metrů hluboké strže. Když už jsem se nemohl dostat dál, alespoň jsem si ten štít vyfotil. Z druhé strany hory vede prý silnice, která je do sněhu vyfrézovaná a sníh výškou přesahuje střechu autobusu.

Cesta04_Geiranger_view2

    Vrátil jsem se na vyhlídku. Tam jsem se setkal s kapelníkem a také naším basistou; společně jsme se vydali na cestu zpět. Asi po 400 metrech jsme narazili na malý mramorový památník v podobě velkého trůnu, který zde byl postaven v roce 2003 na počest královny Soni, která se zasloužila o rozvoj regionu.

Cesta04_Geiranger_view3

    Nazpět k lodi jsme sešli pěšky. Krajina je opravdu jedinečná a neuvěřitelně čistá. Voda se zde dá pít přímo z vodopádů.

Cesta04_Geiranger2

    Večer nás na lodi čekal už jen Foodbasar. V klidu jsme si to odehráli a těšili se na zítřejší drill.

 

4) 7. červen 2006 – Bergen, Norsko

    Hned po snídani nás oficíři vyhnali na palubu - nácvik evakuace pro případ požáru. Jinak řečeno drill. Vzhledem k tomu, že v Bremerhavenu přišlo hodně nových členů posádky, staff capitan (velitel posádky; druhá nejvyšší hodnost na lodi) si z každého člunu někoho přezkoušel. Díky tomu se cvičení protáhlo až do oběda. Teprve pak se dalo vyrazit ven.

     Městečko Bergen je známé kromě nádherné barevné přístavní ulice především svým škaredým počasím. 360 dní v roce tady prý prší. Dnes jsme měli štěstí, déšť se neobjevil za celý den.

Cesta04_Bergen1

 

Cesta04_Bergen2

    Ke každému městu s historií patří i náměstí s památníky. Ten největší, který připomíná slavné postavy z historie Bergenu, je umístěn jen kousek od rybího trhu u přístavu. Kolem něj je malá fontána a spousty laviček, kde relaxují desítky lidí, především studentů.

Cesta04_Bergen3

    Snad na každém rohu zakopnete o obchůdek s typickými norskými svetry, čepicemi nebo šálami. Výjimkou na tričkách či přívěscích nejsou ani motivy vikinga - válečníka a původního obyvatele tohoto území.

Cesta04_Bergen4

    Asi nejstarší stavbou ve městě je původní vojenská pevnost. Ze strážní věže je dnes věž vyhlídková. Architektonicky mi tato posádka velmi připomíná Špilberk u nás v Brně - i když není tak velká.

Cesta04_Bergen5

 

Cesta04_Bergen6

    To by bylo z Bergenu asi vše. Naše loď odplouvala z přístavu po šesté hodině večer a nabrala kurz směrem na jih přes Lysefjord do Německa.

 

5) 8. červen 2006 – Lysefjord, Norsko

    Lysefjord je další velmi navštěvovanou atrakcí. Patří k nejkrásnějším fjordům v Norsku, na vrcholcích skal jsou hotely a lidé, kteří se opalují na útesech, mávají pasažérům kolemplovoucích lodí. Tak to alespoň je, pokud svítí slunce. Tentokrát ale bylo dost pod mrakem, viditelnost jen pár desítek metrů, takže se fotit vůbec nedalo. Stejné počasí zůstalo po celý den, který jsme strávili plavbou zpět do německého Bremerhavenu. Takže závěrem už jen mapa:

Cesta04_mapa    Mějte se všichni hezky, další příběh z cesty tady bude okolo 21. června.

print Formát pro tisk